30 شهریور 1393 - 12:49
شناسه خبر: 569
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
صادرات زعفران تخصصیتر میشود
مصارف داخلی زعفران در چین متفاوت بوده و مصارف به گونهای است که نمیتوان آنها را به صورت بستهبندیهای کوچک صادر کرد.
به گزارش پایگاه خبری کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ایران، محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات زعفران، اظهار داشت: زعفران یکی از محصولات استراتژیک در کشاورزی کشور است و بیش از ?? درصد از تولید زعفران دنیا در ایران صورت میگیرد و کشور ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده وصادرکننده زعفران در دنیا مطرح است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا حجم بالایی از زعفران کشور در اسپانیا و امارات بستهبندی میشود افزود: این دو کشور زعفران را به صورت صادرات مجدد ارسال میکنند اما منشاء اصلی آن ایران است و بر روی بستهبندیها نیز مبدا ایران قید میشود که این موضوع بر اساس اهداف تجاری و مصارف داخلی (کشورهای هدف) صورت میگیرد.
صادرات زعفران افغانستان به چین و هند هیچ تعرفهای ندارد!
بازاری خاطر نشان کرد: البته در این راه مواردی در مسیر صادرات به بازارهای جهانی وجود دارد و بازارهایی نظیر اسپانیا، امارات و چین از جمله بازارهای اصلی در زمینه زعفران ایران هستند و ما در خصوص صادرات زعفران با چین با تعرفه مواجه هستیم این در حالی است که صادرات زعفران افغانستان به چین و هند هیچ تعرفهای ندارد.
بازاری خاطرنشان کرد: این نکته نیز حائز اهمیت است که مصارف داخلی زعفران در چین متفاوت بوده و مصارف به گونهای است که نمیتوان آنها را به صورت بستهبندیهای کوچک صادر کرد.
صادرات زعفران ساماندهی میشود
وی با اعلام این خبر که به زودی وضعیت صادرات زعفران ساماندهی میشود گفت: در فرایند کمی و کیفی زعفران به زودی تغییراتی ایجاد خواهد شد و به دلیل اینکه این کالا به لحاظ ارزشمندی و حجم کوچک قابل حمل و نقل است هر فردی میتواند به فرایند صادرات ورود کند و موارد کیفی و بهداشتی این محصول چندان رعایت نمیشود بر این اساس سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری شورای ملی زعفران ضوابط اجرایی صادرات زعفران را به زودی اعلام میکند.
بازاری گفت: از این پس صادرات زعفران تخصصیتر خواهد شد و افرادی که در این حوزه باعث اشتغالزایی، بهرهوری و ارزشافزوده بالاتری شدند و همچنین محصولاتشان دارای گواهی بهداشت و استاندارد است شناسایی و معرفی میشوند.
بازاری در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد مجاز و فعال در حوزه صادرات زعفران در کشور وجود دارد گفت: حدود ?? تا ?? واحد که دارای پروانه بهرهبرداری هستند در کشور مشغول فعالیتند که میتوانند در خصوص برند ایرانی و زعفران ایران کیفیتر از گذشته در بازارهای هدف حضور داشته باشند.
بیش از ?? درصد از تولید زعفران کشور صادر میشود
وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ?? درصد از تولید زعفران کشور صادر میشود صادرات این محصول باید فنیتر از گذشته صورت بگیرد.
اسپانیا و امارات از خلوص زعفران ایران می کاهند
بازاری با بیان اینکه زعفران ایران از نابترین نوع زعفران در دنیا است گفت: متاسفانه دیده شده که در اسپانیا و امارات زمان بستهبندی مجدد و ارسال آن به بازارهای مختلف از افزودنیهایی استفاده میکنند که از درجه خلوص زعفران میکاهد.
ثبت علامت جمعی و تاییدی برای برندهای ایرانی
وی با بیان اینکه به دنبال ثبت علامت جمعی و تاییدی برای برندهای ایرانی و جغرافیایی هستیم گفت: با توجه به سیاستهای اخیر دولت یازدهم در بخش کشاورزی و موضوعات مربوط به مصرف آب محصول زعفران میتواند از جمله محصولاتی باشد که با حداقل آب و بیشترین ارزش افزوده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تکیه ما در بازار بحث معرفی بیشتر زعفران به مردم است چرا که این محصول نه تنها در صنایع غذایی بلکه در صنایع بهداشتی آرایشی و دارویی قابل استفاده است و میتوان ظرفیت تولید آن را افزایش داد.
افغانستان تهدیدی برای ایران
وی با بیان اینکه باید از مزیت خود در حوزه زعفران در سطح بینالمللی دفاع کنیم افزود: متاسفانه با ارسال پیاز زعفران از مناطق مختلف ایران به افغانستان این کشور نیز در بحث تولید زعفران وارد شده است که این موضوع هشدار مهمی برای ماست.
به دنبال حذف تعرفه ورودی زعفران ایران به کشورهای مختلف هستیم
وی گفت: به دنبال حذف تعرفه ورودی زعفران ایران به کشورهای مختلف هستیم مخصوصا در بازارهای هدف اصلی از جمله کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن در شرق آسیا که مصرف کننده نهایی محصول ایران محسوب میشوند.
بازاری در خاتمه گفت: برای صادرات زعفران با ارزش افزوده بیشتر نیازمند تکنولوژی روز و سرمایهگذاریهای کلان هستیم و پیشنهاد ما حمایت و صیانت از این محصول اصیل ایرانی و برندسازی ایران با برند شرکتها و جغرافیای کشور است.