29 شهریور 1393 - 12:41
شناسه خبر: 539
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
مشاور كانون صنایع غذایی مطرح كرد:
انتقاد از حضور بیبرنامه شرکتهای ایرانی در بزرگترین نمایشگاه غذایی روسیه
مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه تحریم اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه بهترین فرصت برای حضور بزرگان صنعت غذای ایران در بازار این کشور است، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه صادرات به روسیه مشکل انتقال وجه بوده که مسئولان وعده حل آن را داده اند.
به گزارش پایگاه خبری کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ایران، علی شریعتی که به تازگی در بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی روسیه در شهر مسکو شرکت کرده است، توضیح داد: روسها مدعی انتقال دانش فنی کارخانه ذوب آهن اصفهان و نیروگاه اتمی بوشهر به ایران هستند اما تجربه ثابت كرده است كه در تركیب تراز تجاری چه از حیث ارزش وچه استراتژیك همواره كفه ترازو به نفع طرف روسی بوده است. روسها در سالهای گذشته نزدیك نیز همواره با جریانات خاورمیانه از سود سرشار مازاد ارزش نفت بهره حداكثری بردهاند.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد هم اکنون شرایط برای جبران توسط تجار ایرانی به وجود آمده است، اظهار کرد: در حال حاضر از نظر بازاریابی بهترین شرایط برای برندینگ و استفاده از استراتژی رخنه در بازار روسیه فراهم شده است اما هنوز مشکلات جدی برای صادرات به بازار روسیه وجود دارد. به صورت تاریخی در خصوص تجارت با روسیه عمده صادركنندگان ایرانی از دیرباز به صورت فروش درب كارخانه یا مرزهای شمالی فعالیت كردهاند و فرمان كار دست تجار و پیلهورانی بوده است كه دانش و تجربه و قدرت لازم را در زمینه صادرات نداشتهاند.
او با بیان اینکه نخستین مشکل تولیدکنندگان برای صادرات به بازار روسیه مشکل انتقال وجه است که مسئولان وعده حل آن را داده اند، افزود: مدیریت صادرات به روسیه توسط واردکنندگان باعث افت این حوزه شده است و حتی در سالهای گذشته این وضعیت باعث ارزانتر بودن قیمت كشمش و رب صادراتی ایران به روسیه شده است.
مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در ادامه با انتقاد از حضور بی برنامه شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای معتبر صنایع غذایی جهان اظهار کرد: به عنوان مثال در نمایشگاه اخیر صنایع غذایی مسکو که بزرگترین نمایشگاه این صنعت در روسیه محسوب می شود برخی شرکتهای ایرانی حتی كارت ویزیت بینالملی نداشتند و یا كوچكترین بررسی قبلی انجام نداده بودند و این معضل ضرورت وجود یک تشكل قوی را در حوزه صادرات نشان می دهد تا شرکتهای ایرانی را برای حضور در نمایشگاههای معتبر خارجی مدیریت کند.
شریعتی افزود: در نمایشگاه امسال صنایع غذایی مسکو كشور تركیه در گروه کنسرو تنها به 14 شركت برای حضور در نمایشگاه و صادرات مجوز داده بود در حالی که ما حدود 5000 واحد تولیدی این محصول را داریم و همه هم با هر توانی میتوانند حاضر شوند كه این قضیه نیز باعث خراب شدن بازارهای صادراتی ایران می شود.
وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال صنایع غذایی مسکو با وجود فرصت طلایی برای تولیدكنندگان محصولات باغی ایران، تركیه بزرگترین پایون را در این خصوص به خود اختصاص داد و تجار معتبر این كشور به صورت هدفمند و با برنامه قبلی به صورت جمعی در نمایشگاه حاضر شده بودند و حضور مقامات دولتی، حقوقی و غیره در كنار تجار نیز نكته قابل توجه بود اما متاسفانه بازدید سفیر و مسولان سفارت ایران در روسیه به صورت گزینشی بود و حتی نحوه دعوت به مراسم ضیافت شام نیز نشانه بیبرنامگی آنها بود.
مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره نمایشگاه صنایع غذایی مسکو نیز توضیح داد: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی روسیه بود که امسال از 15 تا 18 سپتامبر برگزار شد. در این نمایشگاه از 46 کشور جهان شرکت کرده بودند و 32 شرکت ایرانی نیز در نمایشگاه حضور داشتند. شرکتهای ایرانی عمدتا از حوزه های صنایع تبدیلی و حوزه هایی مانند پسته، کشمش و خرما در نمایشگاه شرکت کرده بودند. ترکیه یکی از قوی ترین شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال صنایع غذایی مسکو بود به طوری که 700 متر غرفه اختصاصی در بخش میوه و 350 متر در بخش صنایع تبدیلی در اختیار داشت.