23 شهریور 1395 - 20:56 شناسه خبر: 4566 نسخه چاپی

زرگران در مراسم افتتاح همزمان سه نمایشگاه‌ صنعت غذا تاکید کرد

اثبات توانمندی تشکل‌های صنایع غذایی در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی

اثبات توانمندی تشکل‌های صنایع غذایی در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی زرگران در مراسم افتتاح همزمان سه نمایشگاه‌ صنعت غذا تاکید کرد
دبیرکل کانون انجمن‌ های صنایع غذایی ایران با اشاره به برپایی همزمان سه نمایشگاه بین‌ المللی صنعت غذا گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه های نوشیدن ...

دبیرکل کانون انجمن‌ های صنایع غذایی ایران با اشاره به برپایی همزمان سه نمایشگاه بین‌ المللی صنعت غذا گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه های نوشیدنی‌ ها، لبنیات و شیرینی و شکلات توسط تشکل‌ های صنعت غذایی نشان از توانمندی‌ های این تشکل‌ ها در پیگیری اهداف موردنظر تولیدکنندگان صنایع غذایی از جمله برپایی نمایشگاه‌ های بین‌المللی در بالاترین سطح است.

سه نمایشگاه بین‌المللی صنعت غذا شامل هفتمین نمایشگاه بین‌المللی «نوشیدنی‌ها، چای، قهوه و صنایع وابسته»، اولین نمایشگاه «فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته» و پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی «ماشین‌آلات و مواداولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران»، روز سه‌شنبه (23شهریورماه) با حضور مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، محسن صالح‌نیا  معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و جمعی دیگر از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

به گزارش کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران با اشاره به اینکه سابقه نداشته است سه نمایشگاه بزرگ بین‌المللی در حوزه صنعت غذا به شکل همزمان بزگرار شود، افزود: برگزاری موفق سه نمایشگاه مختلف در فضایی به وسعت 45 هزار متر مربع و با حضور 610 شرکت داخلی و خارجی از حدود 30 کشور خارجی، نشان می‌دهد که اگر امور نمایشگاهی به تشکل‌ها سپرده شود، آنها به دلیل اشرافی که به مسائل صنایع مرتبط خود دارند و با اعتمادی که از سوی اعضا دریافت می‌کنند، می‌توانند نمایشگاه‌هایی با بالاترین کیفیت بین‌المللی برگزار کنند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی اضافه کرد: آنچه در حال حاضر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برقرار است در مقایسه با نمایشگاه‌هایی که مدیریت آنها با تشکل‌های صنایع غذایی نبوده، از سطوح استاندارد بالاتری برخوردار است. چرا که با سپردن برگزاری نمایشگاه تخصصی به تشکل‌های صنفی، تقویت تولید و افزایش صادرات در صدر اهداف برگزارکنندگان قرار می‌گیرد و این مساله در نهایت به رشد و رونق تولید و صنعت در کشور کمک خواهد کرد.

مجری برگزار کننده نمایشگاه‌های نوشیدنی‌ها و لبنیات ادامه داد: نمونه موفق برگزاری نمایشگاه‌های صنایع غذایی توسط تشکل‌ها را می‌توان در برگزاری موفق 15 دوره نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و مواداولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به عینه دید که دوره به دوره بر کیفیت و کمیت آن افزوده می‌شود و به گواه بسیاری یکی از دلایل موفقیت آن، برگزاری و اجرای این نمایشگاه توسط انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران است که بیش از همه در پی موفقیت این صنعت است و به دلیل آشنایی که با دغدغه‌ها و همچنین نقاط ضعف و قوت صنعت شیرینی و شکلات دارد، دارای بالاترین صلاحیت برای برگزاری نمایشگاه تخصصی در این حوزه است.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران ادامه داد: کانون انجمن‌های صنایع غذایی نیز که برگزاری هفتمین نمایشگاه نوشیدنی‌ها و اولین دوره فرآورده‌های لبنی را بر عهده دارد تلاش کرده تا با مشارکت تام انجمن‌های مربوطه، نمایشگاهی در خور توانایی‌های صنعت غذای ایران برگزار کند و شواهد نشان می‌دهد در این امر موفق بوده است؛ نمونه‌ای که می‌تواند در موارد مشابه دیگر تکرار شود.

زرگران با تاکید بر اهمیت واسپاری امور صنفی و صنعتی به تشکل‌های مربوطه گفت: تشکل‌ها نماد قدرت بخش خصوصی هستند و تقویت این بخش نیز در تمام اسناد بالادستی نیز مورد تاکید قرار گرفته و برگزاری همزمان سه نمایشگاه بین‌المللی صنعت غذا، توسط تشکل‌های صنایع غذایی نشان می‌دهد که هر گاه به بخش خصوصی و تشکل‌های منتخب آنها اعتماد شود، نتیجه‌ای مناسب در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه نوشیدنی‌ها، چای و قهوه و صنایع وابسته و اهمیت صنعت نوشیدنی‌ها در کشور گفت: این نمایشگاه كه به مساحت 5200 متر مربع برگزار می‌شود با افزیش 150 درصدی حضور شركت‌های خارجی نسبت به دوره گذشته روبرو است و در آن 90 شركت داخلی و 12 شركت خارجی از كشورهای امارات متحده عربی، کلمبیا، تركیه، دانمارك، كره جنوبی، سری‌لانكا و ایتالیا حضور دارند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران پس از افتتاح این نمایشگاه که با حضور رییس اتاق تهران و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز همراه بود در خصوص اهمیت صنعت نوشیدنی‌ها در کشور گفت: در بخش‌ تولید آب معدنی 100 واحد تولیدی بزرگ در کشور داریم و در حوزه تولید ماءالشعیر 8 واحد صنعتی در کشور موجود است و در زمینه تولید آبمیوه و کنستانتره نیز 200 واحد صنعتی با ظرفیت 290 هزار تن کنستانتره به تولید مشغولند و ظرفیت تولید صنعت نوشیدنی‌های کشور، 5 میلیارد لیتر در سال است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به نقش دو صنعت لبنیات و شیرینی و شکلات در صادرات صنایع غذایی گفت: در خصوص صنایع شیرینی و شکلات و لبنیات باید تاکید کنم این دو صنعت جزو صنایع ارزآور صنایع غذایی محسوب می‌شوند. شیرینی و شکلات در این زمینه در مقام دوم و بعد از لبنیات قرار دارد که بر اساس آمارهای وزارت صنعت 1100 واحد صنعتی و تولیدی در زمینه تولید شیرینی، شکلات، تافی و بیسکوییت فعال هستند که 95 درصد این واحدها متعلق به بخش خصوصی هستند و ظرفیت اسمی آنها 2.5 میلیون تن در سال است.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به اولین نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های لبنی و حضور نیز 32 شركت داخلی و خارجی این نمایشگاه گفت: صادرات بخش لبنیات بسیار قابل توجه است و سال گذشته 640 میلیون دلار صادرات داشته است و این رقم برای صنعت شیرینی و شکلات حدود 600 میلیون دلار است. در واقع این دو صنعت، جزو صنایع ارزآور کشور در حوزه صنایع غذایی محسوب می‌شوند.

زرگران در ادامه با اشاره به توانمندی این صنایع برای افزایش میزان صادرات نیز گفت: با وجود صادرات یک میلیارد و 250 میلیون دلاری این دو صنعت در سال گذشته، اما همچنان با معضل مواد اولیه گران نسبت به رقبای خارجی مواجه هستند و اگر مواد اولیه آنها به همان قیمتی که به دست رقبای خارجی می‌رسید، در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گرفت میزان صادرات آنها بسیار بیشتر از رقم فعلی می‌بود.

به گفته دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، برای رهایی از این وضعیت باید قیمت مواد اولیه را برای تولیدکنندگان کاهش داد وگرنه بازارهای صادراتی که به سختی به دست آمده است به راحتی از دست می‌رود. به عنوان مثال امسال قیمت شکر به ناگاه افزایش چشمگیری پیدا کرد که این مساله بر روی قیمت تمام شده محصولات شیرینی و شکلات اثر گذاشت و در نهایت بر میزان صادرات آنها موثر خواهد بود. چرا که در برخی روزها قیمت شکر به 3 برابر قیمت جهانی آن رسید و طبیعی است کالایی که در این شرایط تولید شود، توان رقابت با تولیدات دیگر کشورها را در بازارهای صادراتی نخواهد داشت.

زرگران در خصوص مشکلات صنایع لبنی نیز گفت: در صنعت لبنیات نیز قیمت شیر خام حدود 20 تا 25 درصد گرانتر از شیر در دیگر کشورها است. با این شرایط امکان صادرات به بازارهای دیگر از جمله روسیه که اکنون فضای برای آن مهیاست حاصل نمی‌شود، مگر اینکه دولت تدبیری کند و با جوایز صادراتی یا دیگر حمایت‌ها فضا را برای افزایش صادرات صنایع غذایی از جمله لبنیات مهیا کند.

گفتنی است روز سه‌شنبه همچنین پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با حضور حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات و مهدی صادقی نیارکی مدیرکل دفتر صنایع غذایی،دارویی و بهداشتی وزرات صنعت آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه 361 شرکت داخلی و 85 شرکت خارجی از 22 کشور جهان شامل اتریش، آلمان، اسپانیا، انگلستان، امریکا، امارات متحده عربی، اکراین، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، چین، فرانسه، سوئیس، سوئد، دانمارک، لهستان، لبنان، مالزی، کانادا، کلمبیا، کره جنوبی و هندوستان در فضای نمایشگاهی به وسعت بیش از 37 هزار متر مربع حضور دارند که در زمینه تولید مواداولیه و ماشین آلات و صنایع وابسته به شیرینی و شکلات و محصولات نهایی مربوطه فعالیت داشته و آخرین نوآوری هایی خود را در این عرصه به بازدیدکنندگان ارایه می‌کنند.

این سه نمایشگاه تا روز جمعه 26 شهریورماه برپاست و علاقمندان و متخصصان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر از آن دیدن کنند.