02 شهریور 1395 - 14:22
شناسه خبر: 4543
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در آیین گشایش دومین نمایشگاه صنعت خوراک دام و طیور:
برندسازی اصلی مهم در شناسایی محصول ایرانی در بازار جهانی است
با توجه به اینکه در حال ورود به بازارهای جهانی هستیم باید به کیفیت و استاندارد محصولات بیشتر توجه کنیم و برندسازی هم اصلی مهمی برای شناساندن محصولات با کیفیت ایرانی در بازارهای دنیا است.
قائم مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی گفت: ذرت، کنجاله، سویا و جو از جمله نهادههای دامی است که طبق استراتژی وزارت جهاد واردات این نهادهها حتی در سال های آینده نیز آزاد خواهد بود.
به گزارش کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران، علی اکبر مهرفرد ظهر امروز در افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان اظهارداشت: تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی در سال 93 منفی 8 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 94 به منفی 3.4 میلیارد دلار رسید و باید به گونهای گفت 5 میلیارد دلار ارز کمتری برای بخش کشاورزی از کشور خارج شد.
وی با اشاره به اینکه در محصولاتی که مزیت داریم باید کشاورزی را توسعه دهیم افزود: در عین حال در بخشهایی که مزیت نداریم باید واردات را جایگزین کنیم.
قائم مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی همچنین به آمار تولید محصولات دامی در سال 94 اشاره کرد و گفت: 9 تا 9.5 میلیون تن شیر، 2 میلیون تن گوشت مرغ، 950 هزار تن تخم مرغ و 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شده است که ظرفیت بسیار بالایی در اقتصاد دامی و کشاورزی کشور وجود دارد.
به گفته مهرفرد ایران در تولید مرغ رتبه 7، تخم مرغ 19 و در تولید شیر رتبه 22 جهان را دارد.
وی به نقش تأمین نهادههای دامی در تولید این محصولات هم اشارهای کرد و گفت: ذرت، کنجاله، سویا و جو از جمله نهادههای دامی است که طبق استراتژی وزارت جهاد واردات این نهادهها حتی در سالهای آینده نیز آزاد خواهد بود چرا که هماکنون با احتساب بخش صنعت، سالانه 6 میلیون تن ذرت در کشور نیاز است که نهایتاً سقف تولید 2 میلیون تنی پیشبینی شده است چرا که این محصول آببر بوده و توسعه سطح کشت آن به صلاح نیست.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی همچنین به افزایش سطح زیر کشت دانههای روغنی در 10 سال آینده در کشور اشاره کرد و گفت: میتوانیم از کنجاله کلزا در صنعت خوراک دام استفاده کنیم به شرط آنکه کارهای تحقیقاتی روی آن انجام شود. در عین حال 3.5 میلیون تن نیاز داخلی به جو داریم که یک میلیون تن ان از طریق واردات تأمین میشود.
وی اتصال زنجیره تولید، واردات و عرضه را ضروری برشمرد و افزود: با توجه به اینکه در حال ورود به بازارهای جهانی هستیم باید به کیفیت و استاندارد محصولات بیشتر توجه کنیم و برندسازی هم موضوع مهمی برای شناساندن محصولات با کیفیت ایرانی در بازارهای دنیا است.
به گفته قائم مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی برای اینکه صنعت دام و طیور کشور دچار چالش نشود باید مرزهای کشور را باز کنیم چرا که نیاز بیش از ظرفیت تولید است به شرط آنکه قواعد تجاری، صنعتی و بهداشتی دنیا را رعایت کرده و مطابق استانداردهای روز پیش رفت.