20 اردیبهشت 1395 - 8:22
شناسه خبر: 4317
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
برزیل، دامهایش را یکروزه صادر میکند، ایران ?? روزه!
قرنطینه طولانی سازمان دامپزشکی، در تعارض با اقتصاد مقاومتی است
وی با اشاره به قرنطینههای ?? روزه برای خروج دام از کشور، افزود: این ?? روز، مدتی طولانی است که باعث شده واحدهای تولیدی بزرگترین ضربه را از نظر اقتصادی متحمل شوند. زیرا زمان، مقولهای است که در صادرات از اهمیت ویژهای برخوردار است و اگر از دست برود، به راحتی بازارها توسط رقیب، تصرف میشود.
وی در واکنش به این موضوع که به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، "مدت قرنطینه را کشور مقصد تعیین میکند" خاطرنشان کرد: چنین نکتهای، نشان از ضعف و عدم تعهد دامپزشکی کشور دارد. زیرا چنین معنا میدهد که این سازمان نمیتواند در قبال سلامت دامهای صادر شده، متعهد باشد و به همین دلیل آن را به گردن کشور مقصد مانند عراق میاندازد.
پوریان ادامه داد: این در حالی است که کشوری مثل برزیل، از آن طرف آبها یکروزه گوساله پرواری را پلاک کرده و بدون قرنطینه وارد کشتی میکند؛ گوسالههایی که قرار است به کشور عراق صادر شود. یعنی همان کشوری که ما برای صادرات به آن، مجبوریم ?? روز قرنطینه را تحمل کنیم.
وی معتقد است: اگر قرار باشد شرایط قرنطینه را دامپزشکی کشور مقصد تعیین کند، چرا این شرایط تنها برای ایران قابل اجراست و کشوری مانند برزیل، بدون رعایت آن، دامهای خود را به عراق میفرستد؟ بهطوری که در سال گذشته بیش از ??? هزار رأس گوساله از برزیل به این کشور صادر شد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام تصریح کرد: با وجود اینکه بخشی از واحدهای پرواری به واسطه همین سختگیریهای بیمورد رو به تعطیلی رفتهاند، اما قرنطینه سازمان هنوز حاضر نیست دست از سیاست اشتباه برداشته و در خود تغییری ایجاد کند.
به گفته پوریان، اکنون گرجستان نیز به جمع صادرکنندگان پیوسته و به منطقه سلیمانیه، گوساله صادر میکند؛ در چنین شرایطی، تجار ایرانی چگونه میتوانند با فروشندگان خارجی رقابت کنند؟
از نظر وی، مشکل دیگری که مانع صادرات به کشورهایی مثل عمان و امارات تلقی میشود، نداشتن تنوع در محصولات تولیدی ایران است. به عبارتی این کشورها معمولا گوسالههایی با وزن ??? تا ??? کیلوگرمی از ما میخواهند؛ در حالی که بیشتر گوسالهها در ایران برای پرورابندی استفاده شده و به وزنهایی بالای ??? کیلوگرم میرسند.
به گزارش ایانا، پوریان در پایان اظهار داشت: تفاوت یک دلاری محصول ایران با برزیل و در نتیجه گران بودن محمولههای کشور نسبت به دیگر رقبا، عامل منفی دیگری است که تأثیر کاهنده در روند صادرات دارد.