11 شهریور 1393 - 15:5
شناسه خبر: 420
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد
بحران داعش فرصتی برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه در سال گذشته مراودات تجاری ایران با عراق بیش از 12 میلیارد دلار بود، گفت: بحران داعش اگرچه به عنوان یک چالش محسوب میشود اما یک فرصت برای صادرات و تجارت کالایی برای ایران محسوب میشود.
به گزارش پایگاه خبری کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ایران، جهانبخش سنجابی شیرازی در همایش کاربردی تجارت با عراق اظهار کرد: پیش از بروز بحران فعلی در عراق پیشبینی میشد بتوانیم آهنگ رشد 12 درصدی مراودات تجاری با عراق را تا پایان سال ادامه دهیم و به هدفگذاری 15 میلیارد دلاری برسیم اما با توجه به فضای ناامن در خاک عراق، رسیدن به رقم مورد نظر با کمی مشکلات مواجه شده و باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا یک سوم عراق تحت سیطره دائمی یا مقطعی داعش قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه سایه داعش بر اقتصاد عراق وجود دارد مسیر تامین کالا از اردن و بندر عقبه سقوط کرده و در اختیار داعش است. همچنین در مرزهای مشترک با عربستان، این کشور با بستن مدخل ورودی عملا از ورود کالا به عراق جلوگیری کرد.
سنجابی افزود: با وجودی که ورود کالاهای رقبا به بغداد با مشکلاتی مواجه شده آنها تمام کالاهای خود را برای حفظ بازار به کار میگیرند و صادرکنندگان با فروش امانی و وعدههای ترویجی سعی در نگه داشتن مشتریان خود در شرایط فعلی دارند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی انتظار دارند خریداران با پرداخت 100 درصد قیمت کالا درب کارخانه کالای خود را تحویل گیرند و حاضر به پرداخت هیچگونه هزینه برای انجام فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات نیستند و البته انتظار دارند با این گونه فعالیت، بازار عراق را فتح کنند!
وی درباره راهکارهای توسعه بازار در فرصت پیشرو گفت: ثبت برند و تبلیغات از کانالهای موثر، اعطای نمایندگی و برنامههای ترفیع و پیشبرد فروش از جمله این راهکارها است.
سنجابی در عین حال تاکید کرد: اگر بازار عراق از کالا خالی شود و ما جایگزینی برای آن نداشته باشیم و در بازار حاضر نباشیم نمیتوان انتظار داشت که صادراتمان افزایش یابد.
منبع: ایسنا