19 بهمن 1394 - 9:49 شناسه خبر: 3963 نسخه چاپی

در نشست کار گروه صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد

تأکید بر بهره ور شدن شرکت های صنعت پخش

تأکید بر بهره ور شدن شرکت های صنعت پخش در نشست کار گروه صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد
نشست مشترک کار گروه صنایع غذایی اتاق ایران و انجمن شرکت های پخش به منظور بررسی افزایش بهره وری درصنعت پخش با حضور فعالان این حوزه برگزار شد . به ...

نشست مشترک کار گروه صنایع غذایی اتاق ایران و انجمن شرکت های پخش به منظور بررسی افزایش بهره وری درصنعت پخش با حضور فعالان این حوزه برگزار شد .

 

به گزارش کانون انجمن های صنایع غذایی ایران به نقل از روابط عمومی اتاق ایران؛ سعید جارودی دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش تصریح کرد:با توجه به آمار منتشر شده 700 شرکت پخش در کشور به طور کلی در حال فعالیت هستند که از این تعداد 101 واحد به صورت پخش سراسری و حدود 600 شرکت به صورت استانی در حا فعالیت هستند.

 

جارودی با اشاره به اینکه 80 هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کارندو صنعت پخش خود می تواند به عنوان یک موتور محرک برای اشتغال می توان به حساب آورد گفت: هدف از بهره ور شدن صنعت پخش افزایش تقاضا است و دنبال آن افزایش تولید ودر نهایت موتور اشتغال به حرکت در خواهد آمد.

 

وی افزود: امروز با توجه فضای رقابتی در اقتصاد و لزوم کاهش بهای تمام شده خدمات، ناچار به اصلاح روش های گذشته و بهره ورشدن صنعت پخش هستیم.

 

دبیر انجمن صنعت پخش ایران با تاکید بر اینکه صنعت پخش یکی از صنایع شفاف است گفت: دلیل شفافیت در صنعت پخش ارائه خدمات بصورت یکسان و به موقع است و این هدف کلی صنعت پخش به حساب می آید.

 

جارودی با اشاره به اینکه بهبود شرایط سخت افزاری برای بهره ور شدن صنعت پخش یک الزام است گفت: متاسفانه تا امروز نگاهی به هوشمند سازی نظام توزیع در کشور مطرح نبود و کماکان صنعت پخش بصورت سنتی فعالیت می کند که سنتی بودن صنعت پخش، طبعا خسارت های زیادی را بر منابع کشور تحمیل کرده است.

به اعتقاد وی بهبود نرم افزاری و افزایش سرعت فرایند از دیگرالزامات بهره ور شدن صنعت پخش است.

وی در پایان از کمبود دانش بروز در صنعت پخش ابراز نگرانی کرد وگفت: 93 درصد کسب و کار های بزرگ در دنیا در حوزه خدمات است و این و موضوع نشان دهنده سوق یافتن اقتصاد در حوزه خدمات است.

 

در ادامه علی شریعتی رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران افزود: در شرایط فعلی صنعت پخش هدفمند و پویا علاوه بر شفاف کردن وضعیت با کمک به جلوگیری ازتوزیع کالای غیر استاندارد قاچاق، می توان با بهره ور کردن خود ضمن ایجاد ارزش افزوده در کاهش قیمت تمام شده کالا گام بر دارد.

 

وی در خصوص بهره ور شدن صنعت پخش، توجه به بالا بردن کیفیت نرم افزاری و به روز رسانی سیستم ها و ارتقای سخت افزاری انبار و لجستیک را حایز اهمیت دانست. تربیت نیروی کار آموزش دیده از دیگر مواردی است که در سیستم بهره ور نباید نادیده گرفت.

 

در ادامه فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره بهره وری کشور با اشاره به اینکه میزان بهره وری صنعت پخش نسبت دیگر صنایع نسبت پایینی است تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه معمولا شرکت های پخش زیر مجموعه یک واحد بزرگ هستند ،از حاشیه سود و ارزش افزوده حاصل شده بی بهره اند.

 

رییس مرکز رتبه بندی اتاق ایران افزود: یکی دیگر از آسیب های جدی در صنعت پخش را تغییردرمالکیت بنگاه عنوان کرد و تصریح کرد: متاسفانه ارزش افزوده و سود شرکتهای پخش صرف نیروی کار می شود و این خود مانع توسعه بنگاه می شود.

 

وی معتقد است: بهره وری تابع نیروی کار است و این موضوع باعث کاهش توان رقابت پذیری شرکت های پخش می شود.

 

در بخش دیگر مرتضوی رییس کانون انجمن های صنایع غذایی کشور با انتقاد از نظام توزیع در کشور گفت:باید فاصله بین مصرف کننده و تولید کننده کوتاه شود و از منفعت حاصل شده خریدار منتفع واین انگیزه ایجاد برای افزایش تقاضا ایجاد می کند.

 

مرتضوی با تاکید براصلاح نظام پخش در کشور وهمچنین باز تعریف سیاست های حاکمیت برای خرید تضمینی و قیمت گذاری تشریح کرد، نظام توزیع در ذنجیره تقاضا جایگاه ویژه ای دارد که می توان با سیاست گذاری درست تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کرد و بر مبنا آن نظام قیمت گذاری را اصلاح کرد./s