01 آذر 1394 - 12:37
شناسه خبر: 3443
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
رییس انجمن صنایع خوراك دام، طیور و آبزیان ایران:
توسعه تولید عمودی و صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان جزء محورهای اقتصاد مقاومتی است
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به ارزش افزوده و ارزآوری بالای صنعت خوراک دام گفت: دولت نباید در دیپلماسی اقتصادی خود، توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات کارخانجات خوراک دام را در حاشیه مذاکرات خود قرار دهد.
به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران به نقل از اتاق خبر :مجید موافق قدیری اظهار داشت: صنعت خوراک دام در همه جای دنیا یکی از صنایع پیشرو، دانش بنیان و استراتژیک است که می تواند از لحاظ اقتصادی ارزآوری ارزش افزوده بالایی را برای کشورها ایجاد کند.
وی با اشاره به این نکته که دولت نباید در دیپلماسی اقتصادی خود، توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات خوراک دام را در حاشیه مذاکرات خود قرار دهد، تصریح کرد: زمانی که فهرستی از سودها و مزیت های صنایع مختلف را در کنار یکدیگر می نویسیم، به وضوح قابل مشاهده است که در این فهرست، مزیت های رقابتی صنایع خوراک دام بر بسیاری از صنایع دیگر ارجحیت دارد. این ویژگی باید منجر به اتخاذ تصمیمات مناسب تری برای تسهیل تجاری سازی پژوهش های انواع محصولات کارخانجات خوراک دام، حمایت از تحقیقات دانش بنیان و جذب سرمایه گذاری ها در صنایع خوراک دام شود.
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد؛ بر اساس خوشبینانه ترین برآورد ها در دو دهه آینده جمعیت ایران با رشد سالیانه ?/? درصد به یکصد میلیون خواهد رسید. در حال حاضر ضایعات موادغذایی یکی از نکته های چالش برانگیز در سیاست های اقتصادی کشورها و امنیت غذایی تبدیل شده است با توجه به اهمیت بخش کشاورزی ایران در تأمین ?? درصدی غذای موردنیاز جامعه و ?? درصد مواد اولیه موردنیاز کارخانجات صنایع غذایی و همچنین سهم ?? درصدی بخش کشاورزی از تولید خالص ملی، ?? درصد از اشتغال کشور و ?? درصد صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بخش کشاورزی، باید توجه ویژه ای به آن معطوف گردد.
این فعال اقتصادی در ادامه گفت: در حدود ?? درصد درآمد نفتی، هر سال در قالب ضایعات محصولات کشاورزی از دست می رود به طوری که بی توجهی به صنایع تبدیلی و تکمیلی که مهمترین انها کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان میباشد، موجب شده است که هر سال معادل غذای ?? میلیون نفر بر اثر ضایعات کشاورزی از بین برود. این امر درحالی است که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ?? تا ?? درصد تولیدات فرآوری میشود و این رقم در کشور ما به زیر ?? درصد میرسد. موافق قدیری گفت؛ بررسی ضایعات محصولات کشاورزی حاکی از آن است که میزان ضایعات در کشورما ?? درصد است .
بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده کشور، برخورداری از سلامت، رفاه و امنیت غذایی است، لذا برای دستیابی به این مهم یکی از اقدامات کاهش حداقل ?? درصدی ضایعات در بخش کشاورزی با استفاده از پتانسیل های کارخانجات خوراک دام است.
وی با اشاره به کیفیت بالای خوراک دام تولید داخل اظهار داشت: بسیاری از مطالعات علمی و عملی بر کیفیت خوراک دام تولید داخل صحه گذاشته است. ولی مسئله این است که رقابت امروزی در سطح جهان صرفا متمرکز بر کیفیت نیست. بلکه در چیزهایی است که به برون داد کارخانه ها اضافه می شود؛ مانند دیپلماسی اقتصادی دولت ها، نوع بسته بندی، خدمات، تبلیغات، نظر مشتریان، تأمین مالی، تدارکات و حمل و نقل، انبارداری و دیگر چیزهایی که برای افراد ارزشمند است.
عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد؛در حال حاضر 21 واحد تولیدی در کشور همتراز با بهترین تولیدکنندگان خوراک دام جهان تولیداتشان از منظر کیفیت برابری میکند و ?9 واحد نیز با صرف سرمایه گذاری بطور میانگین ?00 میلیون تومانی میتوانند به این لیست افزوده و واحدشان بین المللی شود.
موافق قدیری با اشاره به مولفه های مدرن معماری برند جهانی در صنعت خوراک دام تصریح کرد: امروزه در جهان فرا رقابتی، علاوه بر رعایت اصول کیفیت، آن چه که میتواند موجب توسعه صادرات شود توجه به اصول برند سازی بین المللی و استراتژی های توسعه برند است و دقیقا این موضوع یکی از نقاط ضعف صنایع خوراک دام ماست که باید هر چه زودتر برطرف شود.
وی ادامه داد: متاسفانه ضریب انباشت بدون استفاده فناوری در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی در کشور ما بسیار بالا است. رخوت و رکود در تولید فناوری که به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت از پژوهش های علمی و شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود، کلیدی ترین عامل در کاهش بهره وری صنایع خوراک دام است.
به گفته موافق قدیری، صنعت خوراک دام در ابعاد مختلف اعم از تولید، توزیع و حتی صادرات باید به سمت جذب سرمایه گذاری های بین المللی پیش برود. سرمایه گذاری شرکتهای معتبر دنیا در حوزه های مختلف صنعت خوراک دام می تواند زمینه ساز انتقال تکنولوژی، دانش مدیریت برندسازی جهانی، هدایت بازاهای خارجی به سمت استفاده از فنآوری های داخلی و توسعه سیستم های توزیع باشد.
وی با اشاره به رویکردهای جدید در حوزه توزیع خوراک دام اظهار داشت: علاوه بر تولید و صادرات، آن چیزی که می تواند بازارهای صادراتی را پایدار سازد، مسئله تسهیل توزیع خوراک دام در سطح جهانی است. پیشرفت به سمت سیستمهای سفارش گیری نوین، کاهش هزینه ها و انبارش کالا و نهایتا امنیت و دسترسی بهتر و سریعتربه خوراک دام مورد نیاز جزء اصلی ترین پایه های ماندگاری بازارهای صادراتی است.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان ضمن اشاره به ضرورت بهره برداری از پتانسیل بخش خصوصی در دوره پساتحریم در این حوزه تصریح کرد: مهمترین بُعد پساتحریم، بُعد تجارت بین الملل است که بهطور مستقیم و غیرمستقیم اقتصاد کشور را با هزینه های نوشته یا نانوشته روبهرو کرده است ولی در دوره گشایش های اقتصادی، دولت باید با میدان دادن به بخش خصوصی زمینه های حضور فعالانه بخش خصوصی در دوره پساتحریم را فراهم سازد. توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان جزء اصول اقتصاد مقاومتی است و باید به گفتمان غالب بخش خصوصی تبدیل شود.