24 آبان 1394 - 13:49 شناسه خبر: 3404 نسخه چاپی

ریاست کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران :

دولت موانع دست و پاگیر در حوزه صادرات را تسهیل نماید

دولت موانع دست و پاگیر در حوزه صادرات را تسهیل نماید ریاست کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران :
صادرات تنها راه فعال‌سازی ظرفیت خالی تولید در واحدهای آردسازی است.به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ؛ سیدمحمدرضا مرتضوی، ریا ...

صادرات تنها راه فعال‌سازی ظرفیت خالی تولید در واحدهای آردسازی است.

به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ؛ سیدمحمدرضا مرتضوی، ریاست انجمن‌های صنایع غذایی کشور اظهار کرد : در حال حاضر ما با 10 میلیون تن ظرفیت خالی در کارخانجات آرد مواجهیم و تنها راهی که می‌تواند برای این صنعت بازار جدی ایجاد کند بازار صادرات است که با توجه به محدودیت‌هایی که تا به حال در کشور بوده ، بازار صادراتی خوبی در این صنعت نداشتیم و امیدواریم با رفع محدودیت‌ها صنعت بتواند در بازار جهانی حضور یابد.


وی با بیان اینکه قرار است بدین منظور شرکت بازرگانی دولتی ایران گندم تن‌خواه در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد تصریح کرد: اگر متصدیان شرکت بازرگانی دولتی و وزارت جهاد کشاورزی این مقوله را با جدیت بیشتری پیگیری نمایند و به صورت شفاف اعلام عمومی شود که برای موضوع صادرات آردسازان از چه امکاناتی می‌توانند استفاده کنند، توسعه صادرات در کشور زودتر اتفاق می‌افتد.
مرتضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز برخی واحدهای آردسازی مشغول واردات و ترانزیت غلات هستند گفت: بازارهای هدف ما برای صادرات ،2میلیون تن ظرفیت دارد ولی در حال حاضر حدود 70 هزار تن از این بازار بزرگ را در اختیار داریم که با توجه به رفع محدودیت‌ها در ترانزیت گندم با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.


ریاست انجمن کانون‌های صنایع غذایی کشور خواستار رفع بروکراسی اداری در زمینه صادرات شد و گفت: برای در اختیار گرفتن بازارهای جهانی رفع موانع کسب و کار ضروری است.
مرتضوی در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت کیفی نان در کشور پرداخته و گفت: همانگونه که در مصاحبه‌های اخیر نیز ذکر شد بزرگ‌ترین مشکل نان در ایران وزن چانه نان است، ملاحظه می‌کنید که قیمت قرص نان و سهمیه نانوایی مشخص و هزینه‌ها رو به افزایش است و این وضعیت پخت کیفی نان را دچار چالش می‌کند و نانوا انگیزه‌ای برای تولید کیفی ندارد.


وی ارایه سهمیه آرد یارانه ای  از سوی دولت را سبب بروز مشکلات عدیده در کیفیت نان دانست و گفت: تا زمانی که توزیع آرد یارانه‌ای در کشور حذف نگردد وضعیت کیفی نان اصلاح نخواهد شد. اگر بخواهیم وضعیت تولید در دوره آزادپزی نان را بررسی کنیم ظرفیت آرد مصرفی در تهران از 135 هزار تن به 80 هزار تن رسیده بود، ولی با برگشت به سیستم توزیع آرد یارانه‌ای دوباره ظرفیت آرد مصرفی افزایش یافت. این بدین معنی است که ظرفیت اضافه شده به گونه‌ای از چرخه تولید خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه خبازی سنتی یک هنر است و نانوا برای پخت نان باکیفیت باید صرف وقت و هزینه نماید گفت: برای تولید نان کیفی تربیت کارگر فنی، مدرن کردن ابزار نانوایی، توسعه بهداشت نانوایی از ضروریات است که نانوایی‌ها وضعیت مناسبی از این منظر ندارند و در عین حال باید با یک سهمیه ثابت، نان با قیمت مصوب تولید کنند که با توجه به موارد مذکور نمی‌توانیم انتظار کیفیت داشته باشیم.
ریاست کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در بخش پایانی گفتگو به برگزاری کنفرانس آسیابانان خاورمیانه در آبان‌ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این کنفرانس از جمله گردهمایی مهم آسیابانی می‌باشد که هرسال برگزار می‌شود که امسال شاهد حضور فروشندگان گندم از اروپای شرقی خواهیم بود که می‌تواند بلوک قدرتمندی برای تامین گندم خاورمیانه باشد و خریداران ایرانی باید این موضوع را جدی بگیرند، وگرنه مجبور به همکاری با شرکت‌های چندملیتی خواهیم شد.


وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته فضای مناسب‌تری برای تجار و آسیابانان فراهم است متذکر است: تجار و آسیابانان می‌توانند به طور مستقیم با شرکای تجاری خود در امر صادرات آرد، واردات گندم و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات وارد مذاکره شوند.
مرتضوی ابراز امیدواری کرد با پیگیری مسوولین ذیربط Iaom  ، بتوانیم برای سال 2017 میزبان Iaom در ایران باشیم.

شکوفایی اقدامات دوره تحریم در کشور
وی در ادامه با ارج نهادن به تلاش مسوولین و دست اندرکاران صنعت در دوران تحریم خاطرنشان کرد: در طول سال‌های تحریم مراوداتمان را با دنیا داشتیم و باید به جامعه آسیابانی تبریک بگویم این اتفاق مبارک را که طی این سال‌ها مهندس نظام مافی با اقدامات خارق‌العاده‌ای توانست برای انتقال تکنولوژی آردسازی و صنایع برنج اقدام نماید که در نتیجه این اقدامات بولر ایران در سال آینده تجارتش دو سه برابر وضعیت کنونی خواهد شد و ما شاهد تجهیز کارگاه‌ها و کارخانجات بولر در ایران و کشورهای CIS خواهیم بود که این خبر خوشی برای آسیابانان ایرانی می‌باشد.
مرتضوی در پایان تاکید کرد: سایر برندهای فعال در کشور نیز برای موفقیت و استمرار حضورشان در ایران بایستی مسیر شرکت بولر را طی نمایند.