13 اردیبهشت 1394 - 13:39 شناسه خبر: 2670 نسخه چاپی

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران خبر داد:

سیب‌زمینی ایران در انتظار بازارهای جدید

سیب‌زمینی ایران در انتظار بازارهای جدید مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران خبر داد:
افزایش قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی باعث شد تا بازارهای صادراتی ایران در روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مخدوش شود؛ لذا با توجه به تولید سیب&zwnj ...

افزایش قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی باعث شد تا بازارهای صادراتی ایران در روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مخدوش شود؛ لذا با توجه به تولید سیب‌زمینی کیفی ایران باید برای یافتن بازارهای جدید اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران با اعلام این خبر گفت: سالانه 550 هزار تن بذر سیب‌زمینی در کشور مورد نیاز است که بیش از 60 درصد آن از محل بذر مینی‌تیوبر داخلی و بخش دیگری از آن به‌صورت وارداتی از کشور آلمان و هلند تأمین می‌شود.

مجید سجادی افزود: در انتخاب بذرها مقاومت به بیماری، فرآیند اصلاح ژنتیک، نیاز به آب و توناژ مورد توجه قرار می‌گیرد و از آنجا که این دو کشور توانسته‌اند در تولید سیب‌زمینی رتبه‌های جهانی داشته باشند، بذرهای مورد نیاز کشور از این دو بازار تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بذرهای وارداتی تلاش شده با انتخاب کلاسه جدید و با محوریت قرار گرفتن مقاومت در برابر بیماری و نیاز آبی از شش رقم واردشده حداقل سه رقم که زودرس باشند، در چرخه تولید بذر قرار گیرند.

سجادی ادامه داد: در زمان حاضر نه‌تنها کمبود بذر وجود ندارد، بلکه با مازاد تولید بذر روبه‌رو هستیم که امکان صادرات آن نیز در صورت بازاریابی وجود دارد.

بازارهای صادراتی روسیه از دست رفت

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران تصریح کرد: بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید سیب‌زمینی در ایران باعث شد بازارهای روسیه از دست برود.

وی یادآور شد: از آنجا که علاوه بر ایران، کشورهای اروپای شرقی نیز اقدام به صادرات سیب‌زمینی به روسیه کرده‌اند، عملاً ایران نتوانست رقابت اثرگذاری در کشور روسیه داشته باشد و می‌توان گفت بازارهای این کشور از دست رفت.

سجادی تأکید کرد: علاوه بر روسیه، کشورهای خلیج فارس نیز توانستند محصول مورد نیاز خود را از اتحادیه اروپا تأمین کنند که به نوعی بازارهای هدف صادرات سیب‌زمینی را با چالش روبه‌رو کرد.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع تبدیلی اظهار داشت: محدودیت صنایع تبدیلی کشور نیز در استحصال محصولات ثانویه باعث می‌شود نتوان سیب‌زمینی مازاد را در این حوزه تزریق کرد.

سجادی همچنین گفت: با اینکه طی سال‌های اخیر مصرف سیب‌زمینی به‌صورت نیمه‌آماده یا فرآوری‌شده در بسته‌بندی‌های جدید در سبد غذایی مردم قرار گرفته است، اما همچنان سرانه مصرف سیب‌زمینی در ایران قابل مقایسه با میانگین جهانی نیست و صنایع تبدیلی نیز با توجه به ظرفیت محدود و مشکلاتی که در حوزه صادراتی دارند، امکان جذب سیب‌زمینی را پیدا نمی‌کند.

بازار جدیدی برای صادرات سیب‌زمینی دست و پا شود

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران افزود: با توجه به از بین رفتن بازارهای صادراتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه باید برای یافتن بازارهای جدید برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه برای کنترل و تنظیم بازار سیب‌زمینی داخلی علاوه بر افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی، تمرکز بر فرهنگ مصرف سیب‌زمینی است که جز با حمایت رسانه ملی محقق نخواهد شد.

سجادی ادامه داد: کشورهایی نظیر آلمان و هلند با  120 کیلوگرم مصرف سرانه سیب‌زمینی توانسته‌اند رژیم‌های غذایی مناسب‌تری را برای سبد غذایی مردم تعریف کنند و با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه و تعریف سبد غذایی ویژه نیز باید چینش اقلام غذایی ایرانیان نیز تغییر کند.

سیب‌زمینی جیرفت و دزفول برداشت می‌شود

وی تصریح کرد: در زمان حاضر، سیب‌زمینی‌های جیرفت و جنوب دزفول توسط کشاورزان برداشت شده و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

سجادی یادآور شد: هر کیلوگرم سیب‌زمینی تولیدی منابع جنوبی کشور بین 300 تا 500 تومان نزد کشاورز مورد تبادل قرار می‌گیرد که این قیمت در کلان‌شهرها با دامنه تغییرات گسترده‌ای همراه است که سود ناشی از آن متوجه کشاورزان نیست و تولیدکنندگان در حال فروش با ضرر و زیان سیب‌زمینی هستند.

الگوی کشت همچنان اجرا نمی‌شود

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران تأکید کرد: هرچند دولت یازدهم تلاش می‌کند با نهادینه کردن اجرای الگوی کشت برنامه مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی تدوین کند، اما واقعیت آن است که برنامه‌ریزی منسجم چنین اقدامی نیاز به تمرین‌های چندده‌ساله دارد.

وی اظهار داشت: در واقع میلیون‌ها کشاورزی که اقدام به کشت سیب‌زمینی در روستاهای خود می‌کنند، باید از طریق برنامه‌های ترویجی در جریان چگونگی تولید قرار گیرند و از طریق مشوق‌ها و ابزارهای نظارتی برای اجرای الگوی کشت، هم‌گام با بقیه کشاورزان در سایر استان‌ها عمل کنند.

سجادی در پایان گفت: در سال جاری نیز الگوی کشت به معنای اخص آن اجرایی نشده است و باید از هم‌اکنون به فکر نوسان‌های احتمالی بازار بود

 

 

منبع: ایانا