13 آذر 1400 - 8:48 شناسه خبر: 18314 نسخه چاپی

۶ واریته خرمای ایران ثبت جهانی شده‌است

۶ واریته خرمای ایران ثبت جهانی شده‌است
مدیرکل حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با ثبت ۲ واریته خرمای استان بوشهر شامل کبکاب و زاهدی طلایی شمار خرماهای ثبت جهانی شده ایران به ۶ رقم افزایش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران» به نقل از ایرنا،سید مهدی میرصالحی گفت: براین اساس ۶ واریته خرمای کشور شامل کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر، استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان و مضافتی بم کرمان به ثبت جهانی رسیده‌اند.وی بیان کرد: هیات وزیران مصوبه‌ای انجام داد که براساس آن وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است محصولات صادراتی ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری زیر نظر سازمان ملل متحد به ثبت جهانی برساند.

میرصالحی ادامه داد: محصولاتی که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت می رسد شامل محصولات استراتژیک و صادراتی هستند و در زمان حاضر ۵۵ محصول ایران در این سازمان به ثبت رسیده‌است.وی اضافه کرد: در نظر داریم براساس دستورالعمل همه صادرکنندگان و تولید کنندگانی که می خواهند محصولات خود را صادر کنند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود مراجعه و درخواست بارکد کیو آر ( qr) بدهند و مجوز را از سازمان صمت بگیرند و پس از آن به سایت مرکز شماره گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند و آن بارکد روی بسته بندی استفاده می‌شود.میرصالحی یادآور شد:کسانی که از این بارکد برای صادرات استفاده می‌کنند می توانند از مشوق‌های صادراتی در سازمان توسعه تجارت و گمرک برخوردار شوند.

وی بیان کرد: وقتی محصولی با چنین بارکدی صادر و ثبت بین المللی می‌شود، ارزشمندی، اصالت و استراتژیک بودن آن را برای مصرف کننده مشخص می‌کند.میرصالحی گفت: هر مصرف کننده ای تمایل دارد محصولی که استفاده می‌کند اصل باشد بنابراین آن بارکد اصل بودن را برای مصرف کننده مشخص خواهد کرد.وی ادامه داد: دادن این بارکد باعث می‌شود صادر کننده و تولید کننده تشویق شوند که محصول خود را فله‌ای نفروشند و به صورت بسته بندی و با بارکد به فروش برسانند.مدیرکل حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برند فرایندی است که باید طی شود تا یک محصول بتواند در بازارهای داخلی و بین المللی جایگاه خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه داشتن بارکد موجب جلب اعتماد و اطمینان مشتری می‌شود اضافه کرد: خرما برای این که جایگاه اقتصادی و تجاری در بازارهای داخلی و بین المللی داشته باشد هم به لحاظ کمی و هم کیفی باید بازار پسند باشد.میرصالحی افزود: این محصول باید از نظر کمیت بازارهای جدید برای خود ایجاد و در عین حال بازارهای قدیم خود را حفظ کند و به لحاظ کیفیت محصولی باشد که بتواند رضایت مشتری را جلب کند.