14 شهریور 1400 - 10:30
شناسه خبر: 16656
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
گرانی ماهی تن تولید را کاهش داد
تولید کنسرو تن ماهی ۵۰درصد کاهش یافته است
به گزارش «پایگاه خبری کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران» به نقل از بازار،تا اواسط سال ۱۳۹۹ کنسرو تن ماهی یکی از مواد غذایی نسبتا ارزان محسوب می شد که به اصطلاح خوراک اقشار ضعیف، دانشجویان و قشر کارگر نیز بود. با این وجود طی ۹ تا ۱۰ ماه گذشته شاهد گران شدن این محصول در بازار داخل هستیم به طوری که الان قیمت این محصول متناسب با برندهای مختلف، بین ۲۲ تا ۴۰ هزار تومان متغیر است. این در حالی است که تا پیش از گرانی ها، مصرف کنندگان این محصول را با قیمتی بین ۷ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان خریداری می کردند. فعالان این صنف بالا رفتن قیمت کنسرو تن ماهی را مربوط به افزایش قیمت ماهی تن می دانند چرا که تنها ۶۰ درصد ماهی تن مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تامین می شود و مابقی وارداتی است. از سوی دیگر افزایش قیمت قوطی کنسرو نیز یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت این محصول بوده است.
۴۰ درصد ماهی تن مورد نیاز وارداتی است| با بالا رفتن نرخ ارز، تولید کنسرو تن ماهی در کشور نصف شد
سید محمد میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران گفت: در حالی که تا پیش از این سالانه حدود ۶ میلیون عدد کنسرو تن ماهی در کشور تولید می شد الان حجم تولید به حدود ۳ میلیون تن رسیده است.
میررضوی با بیان اینکه عمده ماهی که در کشور تبدیل به کنسرو می شود ماهی های خانواده تن مثل « اسکیپ جک، هوور مسقطی، ماهی یلوفین و غیره» است، افزود: تا پیش از این سالانه حدود ۶ میلیون عدد کنسرو تولید می شد البته این آمار مربوط به زمانی است که هنوز قیمت ماهی تن افزایش نیافته بود و قشر ضعیف جامعه نیز به آن دسترسی داشتند و مصرف کننده کنسرو ماهی بودند.وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ماهی تن تولید کنسرو ماهی کاهش یافته است، افزود: حدود ۴۰ درصد ماهیِ کنسرو تن وارداتی است و از غنا و استرالیا غالبا تامین می شود و ۶۰ درصد مابقی در ایران تولید می شود.
با خروج ماهی تن از گروه کالاهای یک، قیمت کنسرو تن ماهی نیز افزایش یافت
رضوی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه ماهی را از لیست گروه کالای یک خارج کردند و پس از آن ماهی با ارز آزاد وارد می شود لذا با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت ماهی تن وارداتی برای وارد کنندگان بالا رفته و قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش یافته است.وی تصریح کرد: با این وجود الان حدود ۵ ماه است که کنسرو تن ماهی از سوی تولید کنندگان افزایش نیفتاده است چون افزایش قیمت، کاهش سهم فروش ایجاد می کند؛ یعنی کارخانجات نمی توانند فروش داشته باشد. به همین دلیل الان بسیاری از کارخانجات غیر برند الان تعطیل شده اند.رضوی گفت: اگر همین روند ادامه یابد قطعا قیمت کنسرو تن ماهی افزایش خواهد یافت چرا که با قیمت فعلی تولید توجیه اقتصادی برای تولید کنندگان ندارد.
۴۰ درصد کنسرو تن ماهی تولیدی کشور صادر می شود
دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران در خصوص حجم صادرات کنسرو تن ماهی ایران نیز اظهار داشت: در زمانی که سالانه ۶ میلیون قطعه کنسرو تن ماهی در کشور تولید می شد، حدود ۴۰ درصد آن صادر می شد.
رضوی افزود: صادرات کنسرو تن ماهی ایران نیز عمدتا به کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه CIS صورت می گیرد.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کنسرو تن ماهی ایران محصولی شناخته شده در دیگر کشورها است، لذا خواهان بسیاری دارد و به تبع با بالا رفتن قیمت دلار، برای تولید کنندگان ارسال این محصولات به بازارهای خارجی سود بیشتری نسبت به فروش در داخل دارد.
قیمت تمام شده ماهی تن؛ اصلی ترین مانع صادرات است
این مقام مسئول در خصوص اصلی ترین موانع پیش روی صادر کنندگان کنسرو تن ماهی نیز گفت: در حال حاضر اصلی ترین مانع صادرات کنسرو تن ماهی ایران، قیمت تمام شده ماهی تن است؛ به این معنا که اگر به همین نحو قیمت تمام شده ماهی تن افزایش یابد خودبخود نخواهیم توانست در بازار های بین المللی با رقبای خارجی و قیمت محصولات خارجی رقابت کنیم.
ارزش ۱۴ میلیارد دلاری بازار جهانی کنسرو تن ماهی تا ۲۰۲۵ | ارزش ۳۱ میلیارد دلاری ماهیِ تن تا ۲۰۲۷
گفتنی است بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده اندازه بازار جهانی «کنسرو تن ماهی» در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود ارزش جهانی این محصول تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که ارزش بازار جهانی «کنسرو تن ماهی» در یک بازه زمانی ۵ ساله یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به ۱۴.۱۳ میلیارد دلار برسد.
این در حالی است که بازار جهانی «ماهی تن» در ۲۰۲۰ بیش از ۲۶ میلیارد دلار بوده است و کارشناسان پیش بینی کرده اند اندازه این بازار تا سال ۲۰۲۷ سالانه به طور میانگین ۲.۸۲ درصد رشد می کند و در سال ۲۰۲۷ به ۳۱ میلیارد دلار خواهد رسید.