27 دی 1393 - 8:38 شناسه خبر: 1608 نسخه چاپی

??‌درصد ظرفیت صنایع لبنی خالی است.

??‌درصد ظرفیت صنایع لبنی خالی است.
سیدمحمدرضا مرتضوی: ??‌درصد ظرفیت صنایع لبنی خالی است و آن را به‌معنای افزایش تولید یا عرضه بیشتر از تقاضا می‌داند.به گزارش پایگاه خبری ...

سیدمحمدرضا مرتضوی: ??‌درصد ظرفیت صنایع لبنی خالی است و آن را به‌معنای افزایش تولید یا عرضه بیشتر از تقاضا می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، سیدمحمدرضا مرتضوی  به ??‌درصد ظرفیت خالی صنایع لبنی در کشور اشاره می‌کند و آن را به‌معنای افزایش تولید یا عرضه بیشتر از تقاضا می‌داند. به اعتقاد مرتضوی، این کاهش قیمت در محصولات لبنی، به‌نوعی ناشی از رقابت بین برندهاست.

رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی برعکس دبیر صنایع لبنی این شرایط را مطلوب می‌داند و معتقد است: این شرایط در همه بخش‌ها ازجمله صنایع غذایی نتیجه مطلوبی خواهد داشت. مرتضوی معتقد است این آغاز راهی است که طی آن نقش دولت و نهادهای ناظر دولتی مانند تعزیرات، بازرسی و… در قیمت‌گذاری و تنظیم بازار به حداقل می‌رسد و اجازه می‌دهد خود فعالان صنعت نقش تعیین قیمت را برعهده بگیرند.

به‌اعتقاد دبیر انجمن آردسازان از سه‌ماه پیش که کنترل قیمت لبنیات حذف شد، این بازار رقابتی‌تر شد و یکی از نتایج آن کاهش قیمت‌های محصولات آن بود.

مرتضوی معتقد است اگر این فضا تداوم داشته باشد برای بازار کشور اتفاق خوب و میمونی است و یکی از نتایج اولیه آن نیز کاهش رانت و رانت‌خوار در اقتصاد کشور است؛ رانت‌خوارانی که به‌زعم وی می‌خواهند با تعیین حداقل قیمت‌ها در‌واقع حداکثر آن را تعیین کنند. وی شاهد مثال از بازاری رقابتی را از بازار ماکارونی می‌آورد که در بازاری متعادل منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را به‌طور متوازن تامین کرده است. این کاهش قیمت به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم باشد یا رسوایی روغن پالم، شاید در آغاز خبر خوبی برای تولیدکننده‌ها نداشته باشد اما به‌معنی آغاز تمرین رقابت در بازار آزاد و سالم است

 

منبع: روزنامه تعادل