24 دی 1393 - 10:40 شناسه خبر: 1605 نسخه چاپی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

سهم فروشگاههای بزرگ از نظام توزیع در ایران تنها ? درصد است

سهم فروشگاههای بزرگ از نظام توزیع در ایران تنها ? درصد است قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ایجاد و تاسیس فروشگاههای زنجیره ای بزرگ گفت: سهم فروشگاههای بزرگ از کل نظام توزیع در کشور حدود ? و ...

 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ایجاد و تاسیس فروشگاههای زنجیره ای بزرگ گفت: سهم فروشگاههای بزرگ از کل نظام توزیع در کشور حدود ? و در سایر کشورها ?? تا ?? درصد است.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران،  به نقل از شاتا، مجتبی خسروتاج در بازدید یکی از فروشگاههای بزرگ تهران افزود: به دلیل ساختار نظام خرده فروشی در ایران در حال حاضر سهم  فروشگاههای بزرگ (هایپراستارها) و فروشگاههای زنجیره ای از کل سهم خرده فروشی و نظام توزیع در کشور حدود 5 درصد است این در حالیست که این سهم در مقایسه با دیگر کشورها که بین 10 تا 85 درصد از توزیع را به خود اختصاص می دهند بسیار ناچیزاست.

وی با تاکید بر جایگاهی که فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای می توانند در نظام توزیع کشور داشته باشند به بخشی از مزایای این فروشگاهها اشاره کرد و گفت: صرفه جویی در زمان و فراهم بودن شرایط خرید آسان، افزایش کیفیت ارائه خدمات ، بهره مندی مصرف کنندگان از تخفیفات ، امکان نظارت و کنترل بیشتر به  خدمات،  افزایش رقابت بین برندهای مختلف ، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغالزایی و همچنین شفافیت مالی در محاسبات و ارائه گزارشات را می توان به عنوان بخشی از مزیتهای این فروشگاهها برشمرد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت  همچنین افزود: به دلیل عرضه حجم بالای کالا در این شبکه ها که به طور مستقیم از واحدهای تولیدی تهیه و در نظام توزیع عرضه می شود، شاهد کاهش هزینه های مبادلاتی و لجستیک در این فروشگاهها هستیم که به صورت ارائه محصولات و کالاهای ارزان تر از قیمت چاپ شده بر روی کالا ،  نمود پیدا می کند.

به گفته خسروتاج ؛ در اکثر کالاهای عرضه شده دراین فروشگاهها با تخفیف حداقل 10 درصدی از قیمت نصب شده بر روی کالا  مواجه ایم از این رو مصرف کنندگان می توانند با قیمت رقابتی تر و اطمینان بیشتر نسبت به خرید مایحتاج خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه همه این مزایا ، کاهش هزینه های توزیع و در نتیجه رضایتمندی بیشتر مصرف کنندگان را به دنبال خواهد داشت اظهار کرد: در کل می توان گفت هزینه نظام توزیع در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای به دلیل فاصله کوتاه زنجیره تولید تا مصرف کاهش پیدا می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن دعوت از سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای حضور بیشتر دراین عرصه ، حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را در خصوص تاسیس و راه اندازی این فروشگاهها اعلام و ابراز امیدواری کرد؛ با افزایش این فروشگاهها بتوان در سایه رقابتی شدن فعالیتها ، به افزایش کیفیت و رضایت مشتری نزدیک شد.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم تا بیش از پیش در جهت توسعه این فروشگاهها در نظام توزیع  گام برداریم  چرا که توجه به نوین سازی شبکه های توزیع و حمایت در زمینه صدور مجوزهای مربوطه در این راستا  از  سیاستهای مهم ما محسوب می شود .

خسروتاج ، یکی از چالش های اصلی در  خصوص تاسیس و  راه اندازی این فروشگاهها را تامین  زمین مورد نیاز آنها دانست و گفت:  تامین زمین و مکان مناسب و همچنین متراژی که برای راه اندازی این واحدها در نظر گرفته شده است از موضوعاتی است که به عنوان یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران در این راستا به شمار می آید.

به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛ استفاده از روشهای BOT و یا اجاره به شرط تملیک از مواردی است که به راحتی قابل انجام است ضمن اینکه از نهادهای عمومی مثل شهرداریها نیز می توان انتظار داشت تا در صورتی که امکاناتی دراین زمینه دارند در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

خسروتاج در ادامه با اشاره به میزان صنوف توزیعی در کشور یادآور شد: در حال حاضر در کشور حدود یک میلیون و 800 هزار صنف توزیعی وجود دارد و سرانه مصرف کننده برای هر فروشگاه خرده فروشی 44 نفر است که این موضوع خود باعث افزایش هزینه های توزیع می شود.

وی ادامه داد: این بدان معنی است که امروز برای هر 44 نفر ایرانی یک واحد صنفی در کشور وجود دارد که رقم پایینی است و می توان این رقم را با ایجاد فروشگاههای بزرگ تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت دراین رابطه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به رقم مطوب باید این میزان را از 44  نفر به حدود 300 نفر برسانیم.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود درباره حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حمایت بیشتر از راه اندازی و فعالت این فروشگاهها اظهار کرد: تلاش می کنیم مکانیزم صدور مجوزها را برای تاسیس این نوع فروشگاهها  به نحوی سازماندهی کنیم که برای سرمایه گذار اطمینان خاطر بیشتری از بابت سرمایه گذاری ایجاد شود .

وی از ایجاد تشکل های  مربوطه که اتحادیه فروشگاه بزرگ  سراسری کشور خواهد بود خبرداد و گفت: با ایجاد این تشکل ، مشکلات و مسائل این نوع هایپر مارکتها و فروشگاههای زنجیره ای به صورت تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: واحد اموراصناف وزارتخانه در حال اعلام فراخوان است تا هر چه سریع تر حداقل دو تشکل صنفی اتحادیه سراسری را  برای فروشگاههای بزرگ و فروشگاههای زنجیره ای ایجاد کند تا شرکتهای فعال در قالب این دو اتحادیه ساماندهی و مسائل و خواسته های آنها مورد بررسی و پیگیری دقیق قرار گیرد.

وی اضافه کرد:  دراین راستا همچنین  به اتاق اصناف پیشنهاد شده است تا اتاقهای اصناف کشور در قالب بانک اصناف بتوانند ظرفیت مالی  متمرکزی را ایجاد و  با سایر شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی که به دنبال شریک هستند مشارکت و از سرمایه واحدهای صنفی در ایجاد و راه اندازی این نوع فروشگاهها نیز استفاده کنیم.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ در حال حاضر 24 فروشگاه بزرگ مثل فروشگاههای شهروند، اتکاء، سپه و هایپر استار با 429 شعب در سراسر کشور وجود دارد که این رقم در خصوص فروشگاههای زنجیره ای با 28  فروشگاه و  حدود 800شعب درکشور با انواع محصولات جوابگوی نیاز مشتریان و مصرف کنندگان هستند.

مهندس خسروتاج در ادامه یادآور شد : در تدوین برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است  حداقل سالانه 10 درصد در توسعه این فروشگاهها رشد داشته باشیم از این رو هر گونه کمک در جهت حمایت بیشتر را دراین زمینه مبذول می داریم تا از این سرمایه ها در جهت توسعه  اهداف ملی بهره مند شویم.