30 اردیبهشت 1399 - 15:19 شناسه خبر: 11954 نسخه چاپی

ویروس کرونا چه تاثیری بر آینده غذا خواهد داشت؟

ویروس کرونا چه تاثیری بر آینده غذا خواهد داشت؟
به اعتقاد نظریه پردازان اقتصاد غذا ویروس کرونا سبب تغییر در رفتار مصرف کنندگان شده است به طوری که سرعت تغییر اولویت ها در خریداران افزایش یافته، در حالی که این اولویت ها قبلا هم وجود داشته اند.

به نقل از وبسایت خبری تحلیلی فود نویگیتور ویروس کرونا تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. تاثیرات اقتصادی و اجتماعی این ویروس به حدی بوده که بسیاری از مفسران معتقدند جوامع پس از این ویروس شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد. حال سوال اینجاست که شیوع کرونا چه تاثیری بر کسب و کار غذا و مصرف غذا خواهد گذاشت؟

 

تغییر در اولویت های مصرف کنندگان

به اعتقاد آلن چن، بنیانگذار و مدیرعامل تیست وایز، مردم در شرایط تعطیلی وقت بیشتری به آشپزی اختصاص می دهند، ولی تغییر در رفتار مصرف کنندگان تنها به پختن نان در خانه خلاصه نمی شود و تغییرات دیگری ورای آن ایجاد شده است.

 چن معتقد است با وجود آنکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا خریداران به دنبال مواد غذایی بودند که ایمنی بدن را افزایش دهند، آنها به دنبال راه حل های جدید نیستند و مواد غذایی آشنا و شناخته شده را مطالبه می کنند:

" امروز تصمیم گیری مصرف کنندگان برای خرید مواد غذایی بر اساس افزایش ایمنی بدن افزایش یافته است به طوری که تعداد افرادی که به ایمنی بدن خود اهمیت می دهند با افزایش 36 درصدی مواجه شده است، مردم به دنبال مواد غذایی جدید نیستند، آنها به دنبال بابونه و لیمو ترش هستند."

 

افزایش سرعت بکارگیری تکنولوژی

سرعت بالای تغییر در رفتار مصرف کنندگان به دنبال بحران کرونا به معنای آن است که شرکت ها به دنبال راه حل های سریع و به موقع هستند.

ویکتوریا راس، مدیر فروش ساپلای چین سافتویر وندر می گوید: سرعت استفاده کسب و کارهای غذایی در این شرایط از راه حل های تکنولوژیک افزایش یافته که از بینش مصرف کنندگان از برنامه ریزی زنجیره تامین محصولات فراتر می رود.

بخش غذا قابلیت انعطاف پذیری خود را در تمام طول این بحران نشان داده و روی هم رفته شلف ها خالی نمانده اند، به طوری که شرکت ها توانسته اند با افزایش داده ها و بینش از فضای بازار و ارتقای سطح همکاری ها در برنامه ریزی عرضه و تقاضا، به این هدف دست پیدا کنند.

 

با افزایش تمایل مصرف کنندگان به خریدهای اینترنتی، اینترنت نیز به عنوان یکی از راهکارها برای رسیدن به مشتریان، مورد استفاده شرکت ها قرار گرفته است که می تواند به عنوان راه نجاتی برای کسب و کارهای کوچکتر نیز مد نظر قرار گیرد، کسب و کارهایی که به دنبال شیوع کرونا  با مشکلاتی چون اختلال در جریان نقدی و شبکه های پخش مواجه شده اند.

 یانگ فودیز، استارت اپ بزرگ بریتانیایی به تازگی پلتفرم "مستقیم با مشتری" را به راه انداخته که هزاران برند کوچک را به خریداران متصل می کند.

 

افزایش استفاده از غذاهای محلی

بخش غذا در این دوران با افزایش تعداد مشتریانی مواجه شده که خواهان حمایت از عرضه کنندگان محلی هستند؛ افزایش نگرانی ها از ناامنی اقتصادی و غذایی سبب شده مردم تمایل بیشتری برای حمایت از کسب و کارها در محله خود پیدا کنند. اما جولیان ملنتین، مدیر نیو نوتریشن بیزینس معتقد است گرایش مردم به مصرف غذاهای محلی مساله جدیدی نیست و قبل از کرونا نیز وجود داشته است، ولی کرونا سرعت آن را افزایش داده، ولی کمپانی ها بزرگ و کوچک می توانند به آن به عنوان یک فرصت نگاه کنند:

"برای مردم خیلی آسان است که بگویند که کرونا همه چیز را تغییر داده ولی این چیزی نیست که تاریخ نشان داده است. تاریخ به ما نشان می دهد این روندها قبلا وجود داشته اند و بحران ها تنها سرعت تغییرات را افزایش می دهند. مشکل بزرگ در این صنعت آن است که بیشتر افراد به خود زحمت مطالعه تاریخ را نمی دهند، ما تمرکز بالایی روی امروز داریم در حالی که درس های تاریخ و صنعت ما گویای افزایش سرعت روندهای موجود هستند."