24 اسفند 1398 - 10:9
شناسه خبر: 11878
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
در میزگردی با حضور فعالان و کارشناسان بررسی شد:
تاثیر راهکارهای فناوری بر موفقیت کسب و کارهای صنعت پخش
در سالهای اخیر فناوری اطلاعات به بخشی جدانشدنی و مهم از صنایع و بخشهای تجاری تبدیل شده است؛ تا جایی که میتوان گفت امروزه راهاندازی و رشد کسبوکارها بدون بهرهگیری از فناوریهای نوین ممکن نیست. صنعت پخش هم به عنوان یکی از کلیدیترین حلقه های نظام توزیع کالا که تاثیر زیادی بر روی مصرفکننده نهایی دارد، نمیتواند از فناوریهای روز بینیاز باشد. با هدف بررسی تاثیر فناوری بر موفقیت کسب و کارهای صنعت پخش؛ میزگردی با حضور صاحبنظران این صنعت در دفتر مرکزی همکاران سیستم برگزار شد که در ادامه بخشهایی از آن را مرور میکنیم.
محمدرضا مطیعی، «مدیرکل فناوری اطلاعات شرکت لبنیات پاک»، با اشاره به استفاده از سیستمهای ERP در این شرکت گفت: «روند استفاده از سیستم ERP در واقع نقطه پایانی ندارد، چون رویکردهای کسب و کار و موقعیتهایی که پیش میآید، انتظارات مدیران را تغییر میدهد. ارزشمندترین تجاربی که از کار با این سیستم داشتهام این بوده است که تمام روندهای کاری از انعقاد قراردادها گرفته تا هماهنگی با واحدهای IT یا مالی به شکل یکپارچه و متمرکز پیش میرود.»
حمیدرضا گلیان، «مدیر توسعه فناوری و نوآوری شرکت به پخش» در ادامه به نقش راهکارهای نرمافزاری ERP در دقت و سرعت تصمیمگیریهای سازمانی، بهره وری و درآمدزایی اشاره کرد. به گفتهی گلیان، نقش کنترلی نرمافزارهای یکپارچه در فرایندهای فروش در نهایت تاثیر زیادی بر افزایش دقت فرایندهای فروش و مالی سازمانها خواهد گذاشت.
پورنگ پورامینی مدیر فناوری اطلاعات شرکت بهروزنیک هم به لزوم فرهنگسازی برای بهکارگیری سیستمهای ERP پرداخت و گفت: «فرهنگهای سنتی حاکم بر سازمانها اغلب مانع استفاده بهینه و درست از فناوریهای جدید میشوند و تغییر آن فرایندی پیچیده و زمانبر است. وی افزود: «استفاده از راهکارهای مانند ERP و BI باعث افزایش سرعت و راندمان کار میشود. هماهنگی نیروهای سازمانی با سرعت تکنولوژیهای جدیدی مانند هوش تجاری اهمیت زیادی دارد تا با آمدن این راهکارها، بتوانیم سازمانی چابکتر داشته باشیم.»
پورامینی درباره تجربهاش از اجرای سیستمهای ERP هم گفت: «اولویت ما با آموزش بود. سعی کردیم به جای جلسه با مدیران، با اپراتورها و افرادی که مستقیما با سیستم درگیر هستند، جلسه بگذاریم و نیازهایشان را شناسایی کنیم. سعی کردیم ترس از تغییر را کاهش بدهیم و در نتیجه شاهد مقاومت و تنش کمتری بودیم.»
گلیان اما در این زمینه نقش مدیریت را پررنگ میبیند و معتقد است که قبل از هر چیز باید مدیران ارشد یک سازمان لزوم این تغییر را درک کرده باشند. وی معتقد است بسیاری از مدیران سازمانها اگرچه دانش کافی در زمینه آیتی ندارند، اما مزیتهای استفاده از این تکنولوژیها را به خوبی درک کردهاند. اگر مدیران ارشد از اجرای سیستمهای یکپارچه حمایت کنند، درصد موفقیت پیشرفت پروژهها خیلی بیشتر خواهد بود. همچنین، انگیزه و انرژی مدیران سازمان برای تغییر، تاثیر زیادی بر فرهنگسازی در آن سازمان دارد. گاهی مدیران تنها در حد یک امضا و تایید خرید نرم افزار از این موضوع پشتیبانی میکنند. درمقابل، بعضی از مدیران با شرکت در جلسات آموزشی و همراهی با سازمان، حمایت خود را نشان میدهند.
در ادامه پورامینی ابزارهای به روز آیتی را راهکار خوبی برای جلوگیری از روشهای ناسالم در فرایندهای کاری دانست و مطیعی نیز تاکید کرد که بهتر است واحدهای آیتی با سازمان همسو شده و به عنوان واحدی مجزا که فقط وظیفه کنترل دارد، عمل نکند.
احمد اصلاح مدیر راهکار صنعت پخش شرکت همکاران سیستم در جمعبندی این بحث گفت: «استفاده از راهکارهای آیتی نباید حس کنترل و محدودیت را ایجاد کند، بلکه باید حس تشویق و بهبود را القا کند. نباید تصویر تغییری که قرار است ایجاد شود، منفی و محدودکننده باشد. باید به سمت جلو حرکت کرد و بعد آن کنترلها در فرایند کاری اعمال شود.»
موضوع بعدی میزگرد به تشریح روشهایی اختصاص داشت که بر اساس آنها شرکتهای ارائهدهنده نرمافزارهای سازمانی از پیادهسازی موفق این پروژهها در سازمان مشتری مطمئن میشوند.
مدیر راهکار صنعت پخش شرکت همکاران سیستم در این باره گفت: «ارایهدهندگان در هنگام عرضهی این سرویسها باید چند نکته را مدنظرشان قرار بدهند. نکتهی اول این است که سازمانهایی که قرار است از این سرویسها استفاده کنند، در چه جایگاهی قرار دارند، چه ارزشها، منافع و مزیتهایی دارند تا ارائهی آن راهکار باعث شود که نه تنها سازمان داشتههای خودش را از دست ندهد، بلکه از آن سود ببرد و مزیت برایش ایجاد شود. نگاه درست و دقیق به شرایط و مشکلات موجود میتواند راه را برای یک تغییر خوب و جدید باز کند. موضوع بعدی نگاه روبهتوسعهای است که ارایهدهندگان این خدمات میتوانند به تاثیر آیتی در بهبود شرایط کسبوکارها داشته باشند. سازمانها از شرکتهای ارائهدهنده انتظار دارندکه مطالعات و پژوهشهای لازم را در این زمینه انجام دهد و بتواند موضوعات جدید را هم در نظر بگیرد.»
اصلاح همچنین به لزوم بهکارگیری نیروهای متخصص توسط شرکتهای ارائهدهنده اشاره کرد و گفت: «این نیروها باید بتوانند با دانش خوبی که دارند، در موقعیتهای مختلف چالشها را برطرف کنند. چون داشتن دانش فنی خوب به تنهایی نمیتواند راهگشا باشد. درست به همین دلیل هم ارایهدهندگان باید به خوبی در بخش آموزش نیروهایشان سرمایهگذاری کنند.»
پورامینی اما به مواردی که گفته شد این را هم اضافه کرد که شاید بهتر باشد در کنار داشته ها و ارزشهای یک سازمان، نقاط ضعف و شکستهای آن هم دیده شود تا تجربیات آن سازمان در شرایط مختلف بتوانند به خوبی در نظر گرفته شوند.
حمید یزدانی هم در این مورد گفت: «ارایه دهندگان نرم افزارهای سازمانی باید متناسب با سطح بلوغ سازمان راهکار خود را ارائه دهند. بهاین ترتیب که ابتدا لازم است سنجشی از میزان آمادگی سازمان انجام شود و در ادامه ارائهدهنده بهترین راهکار را ارائه کند. حتی در مواردی ممکن است راهکارهای ارائه دهنده مناسب سازمان نباشد که در این خصوص لازم است تا به وضوح این موضوع اعلام شود. از آنجایی که ماهیت صنعت پخش پویا و زنده است، شرکت های فعال در آن نیاز به راهکارهای نرم افزاری را به خوبی درک کرده اند.
یزدانی نژاد هم با تایید این موضوع، به آمارهای جهانی اشاره کرد که نشان از حرکت شرکتهای پخش به سمت صرفهجویی در هزینه ها و استفاده از راهکارهای نرمافزاری برای هر بخش به شکل مجزا دارد.
گلیان در ادامه به این نکته اشاره کرد که استفاده از فناوریهایی مانند رایانش ابری که در حال حاضر همکاران سیستم هم ارایه میدهد، میتواند تاثیر زیادی در کاهش هزینهها داشته باشد. اصلاح نیز در تکمیل صحبتهای گلیان به بخش زیرساختی تکنولوژی رایانش ابری اشاره کرد و گفت: «با استفاده از این تکنولوژی دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت در داخل سازمان نیست و از اطلاعات مشتریان با امنیت بالا نگهداری میشود.»
در ادامه، محور گفتگوها حول موضوعاتی از جمله اهمیت مدیریت و تحلیل داده ها، تاثیر تکنولوژی در آینده صنعت پخش و نقش مدیران آی تی در توسعه فناوری های نرم افزاری انجام شد. محتوای کامل میزگرد را می توانید از طریق وب سایت همکاران سیستم در این لینک مطالعه کنید.